Tornádo

Jízdy elektrickou jednotkou Tornádo na sraz veteránů v Chodové Plané a Mariánských Lázních a jízdy kolem Plzně

6. a 7. července 2024

Vydejte se elektrickou jednotkou Tornádo na sraz veteránů v Chodové Plané a Mariánských Lázních a jízdy kolem Plzně!

Tarif

Ve všech vlacích bude platit tarif IDPK bez jakýchkoli příplatků za využití vlaků vedených jednotkou Tornádo! Je možné tedy využít všechny druhy jízdenek Turista Plzeňskem. Spojení si můžete vyhledat také zde.

Jízdní řád

6. července


7. července

Tipy na výlety

6. července

Sraz veteránů Mar. Lázně a Chodová Planá


7. července

směr Rokycany

  • koupaliště Rokycany
  • rozhledna na Kotli u Rokycan
  • Vojenské muzeum na demarkační linii
  • vrchol Žďár u Rokycan

směr Klatovy

  • Dům historie Přešticka
  • historické centrum a katakomby Klatovy
  • koupací biotop Dobřany Kotynka
  • Šlovický vrch u Dobřan
  • vodní hrad Švihov
  • zřícenina hradu Skála

směr Nepomuk

  • exkurze Bohemia Sekt Starý Plzenec
  • koupací biotop Blovice
  • zámek Kozel
  • zámek Hradiště (Blovice)
  • zámek Zelená Hora
  • ždírecká ZOO

směr Stříbro

  • hrad Buben
  • vodní nádrž Hracholusky
  • historické centrum a hornický skanzen Stříbro

Příběh elektrické jednotky Tornádo

(převzato z webu ČD nostalgie)

V roce 1962 byl ministerstvem dopravy po předchozím stanovení kritérií pro vozidla příměstské dopravy zadán vývoj nové třívozové elektrické jednotky na střídavý proud 25 kV 50 Hz, složené z vozu motorového, vloženého a řídícího. Souběžně s tím byl zadán vývoj po mechanické stránce shodného vlaku také pro stejnosměrnou trakci (označené EM 488.0, později 460) a tehdejší konstruktéři počítali dokonce s variantou dvousystémovou. Od tohoto projektu se ale bohužel nakonec ustoupilo. V roce 1963 byla zadána výroba dvou prototypových jednotek, které z bran studenecké vagonky vyjely v roce 1966 s označením SM 487.0 – N 487.0 – Ř 487.0 (obě byly později kvůli překročené nápravové hmotnosti přeznačeny na řadu SM 488.0). Už během ověřovacího provozu se však třívozová varianta ukázala jako kapacitně nedostatečná. Objednávka šestnácti sériových jednotek z roku 1968 tak zněla ve prospěch pětivozového provedení se dvěma hnacími a třemi vloženými vozy. Všechny jednotky byly vyrobeny v letech 1970 a 1971 a dodány do lokomotivního depa Brno-Horní Heršpice a tehdy nově postaveného rušňového depa Bratislava-východ 2. Původní protypové jednotky byly později přestavěny a spojeny do jedné v provedení blízkého sériovému. Zatímco moravské jednotky ovládly vozební ramena Brno – Bratislava, Brno – Havlíčkův Brod – Čáslav, kde jezdily i zdvojené, čímž mohly kapacitně nabídnout přes 830 míst k sezení a později pak zajížděly také z Havlíčkova Brodu do Jihlavy, bratislavské pantografy zajišťovaly příměstskou dopravu zejména na tratích Bratislava – Štúrovo, Nové Zámky – Komárno a Bratislava – Brno. Později se jejich provozní ramena s postupující elektrizací rozšiřovala. V roce 1988 jednotky obdržely nové označení řadou 560. V letech 2003 až 2005 byly brněnské jednotky pro zvýšení kapacity doplněny o jeden vložený vůz, čímž se staly šestivozovými. Nevýhodou tohoto řešení však bylo větší namáhání kardanů v převodovkách. Poslední jednotky na Slovensku dojezdily v roce 2014, v okolí Brna se s těmito legendami mohli cestující svézt naposledy v červnu 2022.

Poděkování

Poděkování za možnost využití fotografií elektrické jednotky Tornádo patří autorům fotografií, kterými jsou Lukáš Janele a Josef Vendolský.

27. 6. 2024

© 2024 POVED s.r.o.
Nerudova 25, Plzeň

Organizátor veřejné dopravy v Plzeňském kraji a Integrované dopravy Plzeňského kraje (IDPK)

Sledujte nás na Instagram

Created by Beneš & Michl